Skip Navigation

Wybierz język

TYLNE HAMULCE, CITROËN DS4

Pobierz PDF

Tylne hamulce

UKŁAD HAMULCOWY TRW Z ELEKTRYCZNYM HAMULCEM POSTOJOWYM

TYLNE HAMULCE: MONTAŻ

  1. Tylna tarcza hamulcowa
  2. Tylne klocki hamulcowe
  3. Osłona tarczy
  4. Zacisk tylnego hamulca
  5. Wspornik mocujący zacisku hamulca
  6. Sworznie prowadzące zacisku hamulca
  7. Śruba odpowietrzająca
  8. Osłona śruby odpowietrzającej zacisku
  9. Śruby mocujące wspornik zacisku
  10. Nakrętka łożyska piasty
  11. Pokrywa piasty łożyska

KLOCKI HAMULCOWE

Demontaż

  • Zwolnić hamulec postojowy
  • Odłączyć ujemny biegun akumulatora
  • Umieścić pojazd na podnośniku
  • Poluzować nakrętki kół i zdjąć tylne koła
  • Odłączyć linki hamulca postojowego (1) od wspornika (2)

Demontaż przewodu zacisku hamulcowego
 
  • Odłączyć linki hamulca postojowego (4) od wspornika hamulca (3)
  • Odłączyć linkę hamulca ręcznego od korpusu zacisku (a)
  • Poluzować dolną śrubę (5) za pomocą klucza w punkcie (b)
  • Obrócić zacisk hamulca (3) do góry
  • Wymontować klocki hamulcowe (7) i podkładki (6)
  • Sprawdzić równomierność zużycia klocków w celu wykrycia usterek zacisku

MONTAŻ

  • Sprawdzić wzrokowo uszczelnienie wokół tłoczka zacisku oraz stan osłon ochronnych
  • Obrócić w prawo i wcisnąć tłoczek zacisku hamulca za pomocą specjalnego narzędzia

Uwaga: Podczas tej czynności należ sprawdzić wzrokowo płyn hamulcowy w zbiorniku, aby nie dopuścić do wycieku.

W przypadku wymiany klocków hamulcowych należy również wymienić podkładki klocków hamulcowych.

  • Założyć nowe podkładki klocków oraz klocki hamulcowe
  • Założyć zacisk hamulca i dokręcić (nowe) śruby mocujące momentem równym 35 Nm
  • Zamocować linkę hamulca postojowego w odpowiednim miejscu
  • Założyć tylne koła (dokręcić nakrętki odpowiednim momentem) oraz opuścić samochód z podnośnika

Czynności, które należy wykonać po podłączeniu akumulatora.

  • Gdy silnik pracuje, nacisnąć kilka razy powoli i stopniowo pedał hamulca, aż będzie wyczuwalny stabilny opór
  • Sprawdzić poziom płynu hamulcowego i dolać w razie potrzeby
  • Wyregulować hamulec postojowy
  • Napełnić i odpowietrzyć układ hamulcowy, jeśli jest to konieczne

TARCZE HAMULCOWE

DEMONTAŻ

  • Zwolnić hamulec postojowy
  • Odłączyć ujemny biegun akumulatora
  • Umieścić pojazd na podnośniku
  • Poluzować nakrętki mocujące i zdjąć tylne koła
  • Wymontować klocki hamulcowe (zgodnie z powyższą procedurą)
  • Odkręcić śrubę mocująca przewód hamulcowy w zacisku
  • Odkręcić śruby od sworzni prowadzących między zaciskiem hamulca a wspornikiem mocującym zacisk
  • Odkręcić śruby mocujące (6) między wspornikiem mocującym zacisk hamulca (7) a tylnym zawieszeniem
  • Wymontowanie wspornika mocującego zacisku hamulca
  • Sprawdzić wzrokowo uszczelnienie wokół tłoczka zacisku oraz stan osłon ochronnych
  • Obrócić w prawo, aby wcisnąć tłoczek do korpusu zacisku przy użyciu specjalnego narzędzia

Uwaga: Podczas tej czynności należ sprawdzić wzrokowo płyn hamulcowy w zbiorniku, aby nie dopuścić do wycieku.

  • Dokręcić momentem podanym przez producenta śrubę mocującą przewód hamulcowy w zacisku

MONTAŻ

  • Umieścić tarczę hamulcową z łożyskiem na tylnym trzpieniu łożyska i dokręcić nakrętkę piasty/łożyska momentem podanym przez producenta
  • Umieścić wspornik mocujący zacisk na tylnym zawieszeniu i dokręcić śruby mocujące momentem podanym przez producenta
  • Zamocować nowe podkładki oporowe klocków hamulcowych do wspornika zacisku
  • Założyć zacisk hamulca i dokręcić (nową) śrubę mocującą momentem równym 35 Nm
  • Zamontować linkę hamulca postojowego
  • Założyć tylne koła (dokręcić nakrętki odpowiednim momentem) oraz opuścić samochód z podnośnika

W przypadku wymiany klocków hamulcowych należy również wymienić podkładki oporowe klocków hamulcowych.

  • Zamocować nowe podkładki oporowe klocków hamulcowych do wspornika zacisku
  • Założyć zacisk hamulca i dokręcić (nową) śrubę mocującą momentem równym 35 Nm
  • Zamontować linkę hamulca postojowego
  • Założyć tylne koła (dokręcić nakrętki odpowiednim momentem) oraz opuścić samochód z podnośnika

Czynności, które należy wykonać po podłączeniu akumulatora

  • Gdy silnik pracuje, nacisnąć kilka razy powoli i stopniowo pedał hamulca, aż będzie wyczuwalny stabilny opór
  • Sprawdzić poziom płynu hamulcowego i dolać w razie potrzeby.
  • Wyregulować hamulec postojowy
  • Napełnić i odpowietrzyć układ hamulcowy, jeśli jest to konieczne

Elektryczny hamulec postojowy

REGULACJA

Uwaga: Elektryczny hamulec postojowy można wyregulować jedynie przy użyciu testera diagnostycznego zgodnego z urządzeniem producenta.

  • Rozmieszczenie linek hamulca postojowego
  • Przeprowadzić kalibrację hamulca postojowego (należy wykonać wszystkie czynności opisane przez tester diagnostyczny)
  • Odczytać i usunąć zapisane kody DTC
  • Użyć przycisku sterującego hamulcem postojowym i sprawdzić, czy tylne koła są dobrze zablokowane

Otwieranie zespołu elektrycznego hamulca postojowego jest surowo zabronione. Jeśli zostanie wykryta usterka elektrycznego hamulca postojowego, konieczna jest wymiana całego modułu.

Montaż

  1. Główna linka
  2. Moduł elektrycznego hamulca postojowego
  3. Linki pomocnicze elektrycznego hamulca postojowego

Uwaga: W przypadku awarii całego systemu, np. awarii akumulatora lub elektrycznego hamulca postojowego, system można wyłączyć ręcznie za pomocą specjalnego narzędzia dostarczone w zestawie narzędzi samochodu.

Płyn hamulcowy

UZUPEŁNIANIE I ODPOWIETRZANIE

  • Uzupełnić płyn w zbiorniku płynu hamulcowego do poziomu maks.
  • Założyć przezroczysty wężyk na śrubę odpowietrzającą zacisku hamulca
    • Prawe tylne koło
    • Lewe tylne koło
    • Prawe przednie koło
    • Lewe przednie koło
  • Nacisnąć powoli pedał hamulca, aby wytworzyć ciśnienie w układzie hamulcowym
  • Przytrzymać naciśnięty pedał hamulca
  • Odkręcić śrubę odpowietrzającą (pedał hamulca obniży się i spadnie ciśnienie w układzie)
  • Przytrzymać maksymalnie naciśnięty pedał hamulca i dokręcić śrubę odpowietrzającą
  • Pedał powróci do górnego położenia
  • Odczekać 2 sekundy, aby płyn hamulcowy dotarł do pompy hamulcowej
  • Powtarzać czynność, aż płyn hamulcowy będzie czysty i nie będzie zawierał pęcherzyków powietrza

 

PŁYN HAMULCOWY
Produkt DOT4
Częstotliwość przeglądów Wymiana płynu i odpowietrzanie układu co 2 lata
Pojemność 1,0 l

 

PŁYN HAMULCOWY DOT4
FBX050 500 ml
FBX100 1 l
FBX500 5 l
FBX2000 20 l

 

NR CZĘŚCI FERODO

Klocki hamulcowe
Numer części FDB4224
Średnica (mm) 268.00
Grubość (mm) 12.0
Min. grubość (mm) 10.0
Uwaga: z łożyskiem i pierścieniem ABS

 

Tarcze hamulcowe
Numer części DDF1735
Średnica (mm) 268.00
Grubość (mm) 12.0
Min. grubość (mm) 10.0
Uwaga: z łożyskiem i pierścieniem ABS
Pozostałe poradniki montażowe
ładowanie...