Skip Navigation

Wybierz język

Ty decydujesz o działaniu systemu ostrzegawczego układu hamulcowego

Pobierz PDF

ferodo-support-techtips-warning-icon-2016

A. KONTROLKA OSTRZEGAWCZA SYSTEMU HAMULCOWEGO

Generalnie kontrolka na desce rozdzielczej, która sygnalizuje problem z układem hamulcowym, ma czerwony, alarmujący kolor (w zależności od modelu samochodu) i sygnalizuje bezpośrednie ryzyko, które potencjalnie zagraża bezpieczeństwu pojazdu. Nigdy nie wolno jej ignorować.

Kontrolka ostrzegawcza może zaświecić się z wielu powodów. Problem polega na tym, że zgodnie z poniższą ankietą, prawie połowa osób na drodze nie zdaje sobie sprawy z ryzyka i nie reaguje prawidłowo na taką sytuację.

WIELU KIEROWCÓW NIE ROZPOZNAJE ZNACZENIA KRYTYCZNYCH KONTROLEK NA DESCE ROZDZIELCZEJ

Według niedawno przeprowadzonej ankiety, której poddano 2000 kierowców i poproszono ich o wyjaśnienie znaczenia 10 typowych kontrolek na desce rozdzielczej, prawie połowa z respondentów nie była w stanie wyjaśnić znaczenia kontrolki ciśnienia powietrza w kołach lub kontrolki układu hamulcowego. Zaskoczeniem był fakt, że 17% respondentów nie wiedziało, co oznacza kontrolka niskiego poziomu paliwa.

WYNIKI ANKIETY*:

highlight_visu1

Ostrzeżenie o niskim ciśnieniu powietrza w kołach 49%

highlight_visu2

Uruchomiony tempomat 42%

highlight_visu4

Ostrzeżenie układu hamulcowego 46%

highlight_visu3

Włączone światła przeciwmgielne 40%

*Wartość procentowa spośród 2000 respondentów, którzy nie potrafili wyjaśnić znaczenia danej lampki ostrzegawczej.

B. NAJCZĘSTSZE PRZYCZYNY AKTYWOWANIA KONTROLKI OSTRZEGAWCZEJ SYSTEMU HAMULCOWEGO

POZIOM PŁYNU HAMULCOWEGO PONIŻEJ MINIMUM

ferodo-support-techtips-warning-visu2-2016
RYZYKO
  • Zwiększa to ryzyko wystąpienia korka parowego.
CO NALEŻY ZROBIĆ?
  • W razie wystąpienia korka parowego należy zapoznać się z poradami technicznymi nr 4 i nr 5.

GRUBOŚĆ KLOCKA HAMULCOWEGO PONIŻEJ MINIMUM

ferodo-support-techtips-warning-visu-2016
RYZYKO

Może to stopniowo prowadzić do kontaktu warstwy dolnej klocków hamulcowych z tarczą hamulcową, a w najgorszym razie do kontaktu tylnej, metalowej płytki z tarczą hamulcową.

CO NALEŻY ZROBIĆ?

Należy sprawdzić grubość klocków hamulcowych i wymienić je w razie potrzeby w przypadku:

  • Głośnego hałasu podczas hamowania
  • Poważnego uszkodzenia powierzchni tarczy hamulcowej na skutek kontaktu stalowej tylnej płytki klocka z żeliwną tarczą hamulcową
  • Ściągania samochodu na jedną stronę poprzez nierównomierne działanie hamulców na danej osi

FAŁSZYWY ODCZYT NA SKUTEK PROBLEMU Z CZĘŚCIĄ UKŁADU HAMULCOWEGO (np. ABS)

ferodo-support-techtips-warning-icon2-2016
RYZYKO

Skorodowany lub uszkodzony pierścień ABS może generować fałszywy sygnał z wału napędowego lub łożyska koła. W przypadku korozji w okolicy mocowania czujnika, może on być przesunięty bliżej pierścienia ABS i generować fałszywy odczyt do modułu systemu ABS.

CO NALEŻY ZROBIĆ?

Należy sprawdzić cały układ ABS pod kątem występowania korozji i uszkodzonych pierścieni i w razie potrzeby wymienić części.

FAŁSZYWY ALARM SPOWODOWANY ZBYT WRAŻLIWYM SYSTEMEM OSTRZEGAWCZYM SYSTEMU HAMULCOWEGO

RYZYKO

Lampka ostrzegawcza na desce rozdzielczej ciągle miga, nawet po wymianie klocków hamulcowych i zużytych czujników.

CO NALEŻY ZROBIĆ?
  1. Należy nacisnąć kilka razy pedał hamulca, aby sprawdzić, czy klocki hamulcowe stykają się z tarczami hamulcowymi.
  2. Wyłączyć zapłon na kilka sekund.
  3. Włączyć ponownie zapłon i sprawdzić, czy kontrolka nadal świeci się.

Jeśli kontrolka ostrzegawcza układu hamulcowego jest nadal włączona, należy zwrócić się o pomoc do specjalistów.

Ten typ fałszywego alarmu może występować w przypadku określonych marek i modeli samochodów. Modele te można znaleźć online w witrynie internetowej www.ferodo.com. W przypadku stwierdzenia częstego problemu z określoną marką i modelem samochodu, prosimy powiadomić nas o tym.

 

UWAGA: niektóre modele aut wyposażone są w dwustopniowy czujnik zużycia: przy poziomie 70% i 100%.

Pozostałe porady techniczne
ładowanie...