Skip Navigation

Wybierz język

JAK UŻYWAĆ SMARÓW HAMULCOWYCH I INNYCH LUBRYKANTÓW

 Smar to często źle rozumiane słowo

Dla niektórych osób każdy produkt chemiczny, który zwiększa poślizg, jest „smarem”. W rzeczywistości smar to tylko jeden z kilku podobnych produktów przeznaczonych do ochrony określonych części czy powierzchni. Istnieje wiele rodzajów smarów, z których niektóre nie są ze sobą kompatybilne.

To samo dotyczy lubrykantów, które mogą obejmować oleje, smary penetrujące i smary suche.

Najłatwiejszym sposobem odróżnienia smaru od lubrykantu jest gęstość materiału. Smary są półstałymi związkami, które przyklejają się do powierzchni i zapewniają smarowność podczas ruchu. Smary same w sobie są lepkie, więc stosowane w brudnym środowisku będą przyciągać i zatrzymywać zanieczyszczenia.

Lubrykanty to produkty o niższej lepkości, często nadające się do rozpylania, zapewniają cienką warstwę ochronnąy. Jest mniej prawdopodobne, że będą przyciągać i zatrzymywać brud i inne zanieczyszczenia.

brake-grease

 ZAPOBIEGANIE LUB NAPRAWA PISZCZĄCYCH HAMULCÓW

Hałas lub „pisk hamulców” jest główną przyczyną skarg konsumentów, jeśli chodzi o układ hamulcowy. W nowoczesnych samochodach osobowych pisk hamulców może oznaczać jedną z dwóch rzeczy: albo wskaźnik zużycia hamulców sygnalizuje, że nadszedł czas na nowe klocki hamulcowe, albo istnieje inne źródło wibracji o wysokiej częstotliwości odbierane jako pisk.

Rozwiązanie pierwszego problemu jest stosunkowo łatwe. Oto jak zdiagnozować drugą przyczynę i prawidłowo użyć smaru/lubrykantu, aby rozwiązać problem:

Większość skarg związanych z piszczeniem hamulców można przypisać stykowi między zaciskami, klockami i tarczami hamulcowymi. Jedną z przyczyn mogą być skorodowane tarcze hamulcowe, w takim przypadku tarcze należy poddać obróbce mechanicznej lub wymienić.

Innym powszechnym problemem są zaciski i klocki hamulcowe, które nie cofały się prawidłowo po zwolnieniu pedału hamulca. Może to spowodować przegrzanie klocka hamulcowego i zjawisko znane jako „szkliwienie”, polegające na krystalizacji powierzchni materiału klocka. Może to również uszkodzić tarczę hamulcową.

Poza piskiem hamulców, zablokowany zacisk może często powodować wibracje pedału hamulca i kierownicy. Jeśli nie zostanie skorygowany, nie tylko zużyje się klocki i tarcze hamulcowe, ale także zwiększy zużycie paliwa, ponieważ silnik będzie musiały pracować ciężej, aby utrzymać pożądaną prędkość.

Aby naprawić zablokowany zacisk, najpierw zdejmij klocki hamulcowe, a następnie za pomocą szczotki drucianej dokładnie usuń kurz i zanieczyszczenia z zacisku. Można również użyć sprayu do czyszczenia hamulców.

file

W wielu przypadkach można zauważyć, że wsporniki i prowadnice zacisków (rowki) są pokryte brudem, rdzą lub innymi zanieczyszczeniami, które uniemożliwiają prawidłowe przesuwanie się klocków hamulcowych do przodu i do tyłu po wciśnięciu/zwolnieniu pedału. Dokładne czyszczenie, a następnie zastosowanie środka antykorozyjnego Alu-Zinc powinno rozwiązać ten problem. Dobrym pomysłem jest również nałożenie smaru silikonowego na wszelkie punkty tarcia metalu o gumę na zacisku, such as the guide pins to boots.

Ważna uwaga: NIE używaj smaru na tych powierzchniach zacisku, ponieważ przyciąga on brud, kurz, piasek i inne zanieczyszczenia.

 WŁAŚCIWE STOSOWANIE SMARU NA KLOCKACH HAMULCOWYCH

Po wyczyszczeniu zacisku nadszedł czas, aby ponownie zainstalować klocki hamulcowe.

Najlepszą praktyką podczas montażu klocków jest nałożenie niewielkiej ilości smaru hamulcowego, takiego jak smar do hamulców FERODO, tylko na punkty tarcia metal-metal z tyłu klocków. NIE dopuszczaj do kontaktu smaru z materiałem ciernym klocka, ponieważ spowoduje to zanieczyszczenie powierzchni klocka.

brake-grease-on-pads

 KRÓTKIE PODSUMOWANIE

  • Do czyszczenia zacisków, tarcz i innych elementów należy używać wyłącznie sprayów/płynów czyszczących opracowanych specjalnie do tego celu, pochodzących od zaufanego dostawcy.
  • Postępuj zgodnie z zaleceniami producenta dotyczącymi stosowania smarów i lubrykantów w sprayu na elementach układu hamulcowego. Nie dopuścić do kontaktu smaru z przednią częścią (materiałem ciernym) klocków hamulcowych.
  • Pamiętaj, że smary różnią się od siebie. Aby zapewnić najlepsze rezultaty, używaj wyłącznie smaru hamulcowego FERODO.

Zalecamy NIE używać smaru miedzianego w celu ochrony środowiska. Zauważyliśmy również w naszej ekspertyzie gwarancyjnej, że smar miedziany z czasem może przekształcić się w małą twardą skorupę, która może utknąć między czujnikami ABS, co może prowadzić do komunikatu o błędzie na desce rozdzielczej.

 

Zawartość tego artykułu jest przeznaczona wyłącznie do celów informacyjnych i poglądowych i nie może zastąpić profesjonalnego doradztwa certyfikowanego serwisu naprawczego. W przypadku pytań lub wątpliwości związanych z opisanymi zagadnieniami zachęcamy do skorzystania z porady profesjonalnego serwisu naprawczego. Nie ponosimy odpowiedzialności za jakiekolwiek straty lub szkody związane z wykorzystaniem publikowanych informacji.

Pozostałe Artykuły
ładowanie...