Wybierz język

ELEKTRYFIKACJA rynku motoryzacyjnego

Udostępnij

ZMIANY TECHNOLOGICZNE DLA EKOLOGII

W 2019 r., kiedy to na całym świecie rozpoczął się boom na sprzedaż pojazdów z napędem elektrycznym i hybrydowym, rozwój produktów ciernych doprowadził do ekscytujących odkryć. Co ta eksplozja pojazdów z napędem elektrycznym oznacza w liczbach? W skrócie: wzrost o 92% do 765 000 jednostek elektrycznych sprzedanych na 41 różnych rynkach w pierwszej połowie 2019 roku. Ten sam szał elektryczny ma jeszcze bardziej przyspieszyć w nadchodzących miesiącach i latach*. Te zmiany to nic innego jak elektryczna rewolucja, która wymaga zmian technicznych. I to właśnie w tym miejscu produkty hamulcowe odegrają swoją rolę. 

*JATO Automotive Market Research

RÓŻNE RODZAJE HAMOWANIA, RÓŻNE POTRZEBY

Od braku hałasu wytwarzanego przez silnik i podczas hamowania odzyskowego do efektywnego przyspieszenia pojazdu: pojazdy elektryczne mają różne wymagania dotyczące hamowania. Zróbmy zbliżenie na układ hamulcowy z odzyskiwaniem energii. Ta inteligentna metoda hamowania pozwala pojazdowi działać jako generator, zamieniając pęd samochodu na energię elektryczną. Pojazdy elektryczne hamują poprzez prace silnika w przeciwnym kierunku i pobierają/akumulują energię. Towarzyszący temu opór wspomaga spowolnienie pojazdu.

W tym przypadku hamulce cierne działają jako zabezpieczenie, gdy układ hamulcowy z odzyskiwaniem energii nie dostarcza wystarczającej ilości energii. Jednak w większości przypadków uruchamiają się one podczas nagłych zatrzymań lub krótkich postojów. Bardzo różni się to od tradycyjnego układu hamulcowego, w którym klocki hamulcowe wytwarzają tarcie z tarczami hamulcowymi, które spowalniają lub całkowicie zatrzymują samochód. Wytworzone ciepło jednak pozostaje niewykorzystane i jest marnowane.  

HAMOWANIE EKOLOGICZNE:
ZRÓB TO PŁYNNIE!

Gdy akumulator pojazdu elektrycznego jest pełny, układ nie może korzystać z hamowania regeneracyjnego. Oznacza to, że hamulce będą musiały wykonać całą pracę, bez żadnego wsparcia ze strony silnika. Do absorpcji tych naprężeń potrzebny jest ulepszony płyn hamulcowy o wysokiej temperaturze wrzenia. Gdy akumulator nie jest całkowicie naładowany, hamulce cierne wykonują mniejszą pracę, co spowalnia zużycie. Oznacza to, że układ hamulcowy o działaniu regeneracyjnym jest rzadziej serwisowany. Płyn hamulcowy ze zoptymalizowaną ochroną antykorozyjną powinien rozwiązać ten drugi problem. Ferodo FBE050 jest płynem hamulcowym zoptymalizowanym do stosowania w samochodach hybrydowych i elektrycznych.

ferodo-brake-fluid

To samo wyspecjalizowane podejście ma zasadnicze znaczenie przy uwzględnieniu układu elektrycznego pojazdu. Pomyślmy o płynie hamulcowym o niższym poziomie przewodności, a potem o poprawności działania ESP, ABS, ADAS i AD. To właśnie tutaj w pełni sprawdzają się doskonałe właściwości smarne i wymagania dotyczące niskiej lepkości.

REALIZACJA CELÓW UE W ZAKRESIE EMISJI

W związku z tym, że bariery takie jak przystępność cenowa, infrastruktura i brak inwestycji powoli znikają dla wielu konsumentów końcowych, droga do korzystania z czystej energii elektrycznej otwiera się przed społeczeństwem bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Będzie to konieczne do osiągnięcia pilnych celów w zakresie emisji ustalonych na najbliższe 5-10 lat. Nowe cele emisji ustalone dla samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych w UE na okres po 2020 r. będą wymagały zmniejszenia emisji dwutlenku węgla o 37,5 % w przypadku nowych samochodów osobowych i o 31 % w przypadku lekkich pojazdów dostawczych, takich jak furgonetki, do 2030 r.

*Fakty i dane liczbowe Komisji Europejskiej

W celu dalszego stymulowania realizacji tych celów w zakresie emisji zanieczyszczeń wprowadzony zostanie neutralny technologicznie bodziec dla pojazdów o zerowej i niskiej emisji zanieczyszczeń, aby dać rynkowi wyraźny sygnał do inwestowania w ekologiczne opcje transportowe. Obejmie to zarówno pojazdy bezemisyjne, jak i niskoemisyjne, których emisje z rury wydechowej są mniejsze niż 50 g CO2 na km. Wystarczy pomyśleć o hybrydowych pojazdach podłączanych do sieci, wyposażonych w tradycyjne i elektryczne środki napędu.

Sposobem kontroli i zatwierdzania tych niższych ilości gazów cieplarnianych będzie wdrożenie wzmocnionego systemu nadzoru rynku w celu zapewnienia reprezentatywności oficjalnych procedur badawczych poprzez porównanie ich z rzeczywistą sytuacją. A także stopień, w jakim pojazdy wprowadzane na rynek motoryzacyjny są zgodne z testowanymi pojazdami referencyjnymi.

KOLEJNY KROK: BRAK EMISJI

Innym ważnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę w przyszłości, będą inne pokłady emisji w warstwie przyziemnej. Źródła związane z ruchem drogowym zostały uznane za istotny czynnik przyczyniający się do powstawania pyłu zawieszonego. Począwszy od hamulców i opon po sprzęgło i zużycie powierzchni dróg, w szczególności w środowisku miejskim, z systemami start/stop, wysoką częstotliwością hamowania i większą liczbą sytuacji w ruchu drogowym. Innowacje, takie jak nasze klocki hamulcowe ECO-Friction®, już teraz stanowią odpowiedź na te przyszłe zmiany, prowadząc rynek do zielonej rewolucji.   

file

PRODUKTY CIERNE FERODO® PREMIUM 

Podczas opracowywania naszych produktów ciernych poświęcamy się pomysłowym rozwiązaniom. I jesteśmy bardzo chętni do dalszego zgłębiania tych ekologicznych osiągnięć w dziedzinie technologii. W oparciu o 5 lat doświadczeń inżynieryjnych firma Ferodo® opracowała klocki hamulcowe ECO-Friction®: rozwiązanie z niską zawartością miedzi, zmniejszające zawartość metali ciężkich i emisję zanieczyszczeń, o wysokiej skuteczności dla samochodów elektrycznych, hybrydowych i pojazdów wyposażonych w elektroniczne hamulce postojowe. Jest to rozwiązanie, które może uczynić dzisiejsze i przyszłe samochody bardziej ekologicznymi, bezpieczniejszymi i lżejszymi. W jaki sposób? Minimalizując emisję cząstek stałych i obniżając masę klocków i tarcz.

Chcesz zaspokoić wszystkie potrzeby związane z regeneracyjnym hamowaniem? Płyn hamulcowy DOT 5.1 EHV jest pierwszym płynem dla pojazdów elektrycznych na rynku motoryzacyjnym. Od wysokiej temperatury wrzenia oraz zwiększonej odporności na korozję po niską przewodność.

SPECYFIKACJE TECHNICZNE KLOCKÓW HAMULCOWYCH ECO-FRICTION®

  • 5 lat dedykowanej pracy inżynierskiej
  • 1.500 przetestowanych
  • Mieszanka 25 składników: siarczki metali, minerały, materiały ścierne, włókna, cząstki ceramiczne i rodzaje grafitu
  • Nadają się do wszystkich typów pojazdów, w tym pojazdów hybrydowych i elektrycznych
  • Wysokowydajne dla elektrycznych hamulców postojowych

ZALETY KLOCKÓW HAMULCOWYCH ECO-FRICTION®

  • <0,5% stężenia metali ciężkich
    Cząsteczki miedzi, cynku lub antymonu
  • - 60% emisji poprzez pylenie
    Na dystansie 7000 km

ZALETY PŁYNU HAMULCOWEGO PKT 5.1 EHV

  • Wysoka temperatura wrzenia na sucho (274°C)
  • Wysoka temperatura wrzenia na mokro (184°C)
  • Zwiększona odporność na korozję
  • Niższa przewodność
  • Niska lepkość spełnia wymagania normy ISO 4925 Klasa 6
  • Spełnia i przekracza wszelkie specyfikacje DOT 3, 4, 5.1 i 4LV
Udostępnij