Wybierz język

HAMULCE TYLNE FORD C-MAX

Pobierz PDF

Tylne hamulce

KLOCKI HAMULCOWE

klocki hamulcowe: DEMONTAŻ

  • Umieścić pojazd na podnośniku.
  • Wyłączyć samochód i wyjąć kluczyki ze stacyjki.
  • Zdjąć tylne koła.
  • Zwolnić hamulec postojowy.
  • Usunąć linkę hamulca postojowego (1) i ogranicznik zacisku (2).
  • Przy użyciu odpowiedniego klucza płaskiego odkręcić śruby mocujące zacisk (4) i odczepić go od sekcji piasty.
  • Usunąć zewnętrzne (5) i wewnętrzne (6) klocki hamulcowe.

klocki hamulcowe: MONTAŻ

  • Cofnąć do tyłu tłok zacisku posługując się specjalnym narzędziem.
  • Zamontować zewnętrzny klocek hamulcowy po stronie koła (bez spinki ogranicznika).
  • Zamontować wewnętrzny klocek hamulcowy po stronie tłoka (ze spinką ogranicznika).
  • Dokręcić śruby mocujące wspornik zacisku hamulca z momentem dokręcania 35 Nm.
  • Wyregulować skok hamulca postojowego.
  • Odpowietrzyć układ hydrauliczny (zgodnie z opisem w sekcji „Układ hydrauliczny”).

TARCZE HAMULCOWE

tarcze hamulcowe: DEMONTAŻ

  • Umieścić pojazd na podnośniku.
  • Wyłączyć samochód i wyjąć kluczyki ze stacyjki.
  • Zdjąć tylne koła.
  • Zwolnić hamulec postojowy.
  • Usunąć linkę hamulca postojowego oraz ogranicznik zacisku.
  • Za pomocą odpowiedniego klucza odkręcić śruby mocujące zacisk i odczepić do od sekcji piasty.
  • Usunąć zewnętrzne i wewnętrzne klocki hamulcowe.
  • Usunąć przewód elastyczny z zacisku hamulca.
  • Wykręcić śruby mocujące zacisk (7) i zdjąć wspornik zacisku (8).
  • Usunąć tarczę hamulcową (9) z piasty.

tarcze hamulcowe: MONTAŻ

  • Należy upewnić się, że piasta koła jest czysta i pozbawiona korozji, oraz że powierzchnia tarczy jest czysta i gładka
  • Ustawić tarczę hamulcową na piaście przesuwając ją na kołkach.
  • Cofnąć do tyłu tłok zacisku hamulca posługując się specjalnym narzędziem.
  • Zamontować wspornik zacisku hamulca.
  • Dokręcić śruby mocujące wspornik zacisku hamulca momentem dokręcania równym 70 Nm.
  • Umieścić zacisk na miejscu i przykręcić go za pomocą śrub mocujących.
  • Założyć nowy zewnętrzny klocek hamulcowy po stronie koła.
  • Założyć nowy wewnętrzny klocek hamulcowy po stronie tłoka.
  • Dokręcić śruby mocujące zacisk hamulca na wsporniku momentem równym 35 Nm.
  • Dokręcić przewód giętki do zacisku z momentem równym 15 Nm.
  • Wyregulować skok hamulca postojowego.
  • Odpowietrzyć układ hydrauliczny (zgodnie z opisem w sekcji „Układ hydrauliczny”).
brake pads removal
brake disc removal

UWAGA: Gdy tłok zacisku cofa się na swoje miejsce, płyn hamulcowy zostaje przetłoczony do zbiorniczka płynu hamulcowego. Ruszając zaciskiem, należy upewnić się, że jest on zabezpieczony. Należy dopilnować, aby punkty styku klocka hamulcowego były czyste i wolne od wszelkich zanieczyszczeń.

ŚRODKI OSTROŻNOŚCI PODCZAS MONTAŻU KLOCKÓW

UWAGA: W celu sprawdzenia prawidłowego działania tylnego hamulca, należy zamontować klocki wyposażone w sprężynę ustalającą po stronie tłoka, w sposób wskazany na poniższym rysunku. Tylne klocki hamulcowe zamontowane w nieprawidłowy sposób, będą zużywać się nierównomiernie, generując hałas i będą odznaczały się niską wydajnością. Jest to spowodowane tym, że konstrukcja zacisku nie pozwala na montaż sprężyny antywibracyjnej na zewnętrznej krawędzi mostka zacisku i w związku z tym nie umożliwia płaskiego przylegania klocka do tarczy. W trakcie, gdy hamulec nie będzie używany, z wewnętrznego klocka będzie dochodził odgłos grzechotania.

brake pads assembly precautions

ŚRODKI OSTROŻNOŚCI

Płyn hamulcowy ma właściwości higroskopijne i powinien być wymieniany w regularnych odstępach czasu. Nie należy stosować płynu, który nie jest zgodny ze specyfikacjami podanymi w tabeli. Należy uważać, aby płyn nie wyciekł przypadkowo na części lakierowane, gumowe, plastikowe lub na części mechanizmów. Nie należy korzystać z płynu hamulcowego, który pozostawał otwarty przez długi czas.

HAMULEC POSTOJOWY

DZIAŁANIE ELEKTRYCZNEGO HAMULCA POSTOJOWEGO

Niektóre modele mogą być wyposażone w opcjonalny układ elektrycznego hamulca postojowego. System obejmuje specjalny klawisz, wyłącznik pedału sprzęgła, wyłącznik pedału hamulca, mechanizm odblokowania awaryjnego i siłownik umieszczony we wnęce koła zapasowego.  

Blokada elektrycznego hamulca postojowego dotyczy hamowania parkingowego lub hamowania dynamicznego:

Przy prędkościach poniżej 4 km/h lub z unieruchomionym pojazdem, klawisz podnosi się na chwilę w celu zablokowania hamulca;

Przy prędkościach przekraczających 4 km/h, podniesienie klawisza powoduje efekt stopniowego hamowania.

REGULACJA

UWAGA: Procedura obowiązuje wyłącznie dla mechanicznego hamulca postojowego. W przypadku hamulca EPB należy posłużyć się narzędziem diagnostycznym.

Uwaga: Przed wyregulowaniem nowej lub poprzednio zamontowanej linki, należy sprawdzić, czy dźwignia hamulca jest całkowicie zwolniona i umożliwia dopasowanie układu w czterech następujących krokach:

  • Krok 1: Dokręcić nakrętkę regulacyjną z momentem równym 2 Nm.
  • Krok 2: Podnieść dźwignię hamulca postojowego o 12 ząbków.
  • Krok 3: Zwolnić całkowicie dźwignię hamulca postojowego.
  • Faza 4: Poluzować nakrętkę i wykręcić ją aż do końca gwintu.
  • Wymontować osłonę dźwigni hamulca postojowego.
  • Zwolnić hamulec postojowy.
  • Sprawdzić, czy linka hamulca postojowego jest poprowadzona w prawidłowy sposób.

Uwaga: Nie przekraczać zalecanego momentu dokręcania 2 Nm. Nie przekręcać nakrętki regulacyjnej o ponad 23 obroty. Nieprzestrzeganie tych wskazówek może być przyczyną uszkodzenia gwintu linki.

  • Sprawdzić, czy dźwignia hamulca postojowego jest całkowicie zwolniona i wyregulować linkę hamulca postojowego według czterech poniższych kroków:
  • Krok 1: Włożyć szczelinomierz o rozmiarze 0,7 mm między dźwignię hamulca postojowego a wystającą część zacisku hamulca z obu stron.
  • Krok 2: Z pomocą drugiego współpracownika dokręcić nakrętkę regulacyjną do momentu pojawienia się ruchu na jednej z dźwigni zacisków hamulca postojowego.
  • Krok 3: Wymontować szczelinomierz.
  • Krok 4: Po zamontowaniu kół, obrócić je, sprawdzając, czy poruszają się swobodnie. Jeśli wystąpi jakikolwiek opór ze strony hamulców, należy poluzować nakrętkę regulacyjną hamulca postojowego aż do końca gwintu, wyczyścić linki hamulca postojowego i powtórzyć procedurę regulacyjną.
  • Zamontować osłonę dźwigni hamulca postojowego.
Actuator

SFORZO SUL PEDALE

Test realizzati con freni di marche concorrenti mostrano una grande variabilità nello sforzo sul pedale necessario per frenare efficacemente.

FERODO®VARIAZIONE SFORZO MIN/MAX  SUL PEDALE
FERODO®
COMPETITOR 1
COMPETITOR 2
COMPETITOR 3
COMPETITOR 4
 COMPETITOR 5

OBWÓD HYDRAULICZNY

ODPOWIETRZANIE

Ostrzeżenie: Podczas odpowietrzania zbiornik musi być zawsze wypełniony nowym i czystym płynem hamulcowym

  • Podłączyć przewód odpowietrzający do śruby odpowietrzającej.
  • Należy upewnić się, że drugi koniec przewodu jest zanurzony w pojemniku zawierającym niewielką ilość płynu hamulcowego.
  • Ustawić podstawę pojemnika w odległości co najmniej 300 mm nad śrubą odpowietrzającą.
  • Poluzować o pół obrotu śrubę odpowietrzającą.
  • Odpowietrzanie najlepiej rozpocząć od koła najbardziej oddalonego od pompy hamulcowej. Zalecane jest użycie odpowietrznika ciśnieniowego.
  • Należy wlewać płyn hamulcowy do zbiorniczka płynu hamulcowego aż do osiągnięcia oznaczenia Max.
  • Naciskać dalej na pedał hamulca aż do momentu, gdy do pojemnika odpowietrzającego zacznie wpływać czysty płyn hamulcowy, nie zawierający pęcherzyków powietrza.
  • Po zakończeniu odpowietrzania pod ciśnieniem i usunięciu całego powietrza z układu należy dokręcić śrubę odpowietrzającą.
  • Nacisnąć pedał hamulca i sprawdzić, czy nie ma wycieków.

Uwaga: Aby nie dopuścić do korozji, należy upewnić się, że śruba odpowietrzająca jest dokręcona i założona jest osłona.

  • Powtórzyć procedurę dla pozostałych obwodów układu hamulcowego.
PŁYN HAMULCOWY
Produkt DOT4
Częstotliwość przeglądów Wymiana płynu i odpowietrzanie układu co 2 lata
Kontrla poziomu co 20 000 km lub 1 rok
Wzrokowa kontrola szczelności i korozji co 20 000 lub1 rok

 

 

PŁYN HAMULCOWY DOT4
FBX050 500 ml
FBX100 1 l
FBX500 5 l
FBX2000 20 l

 

 

NR CZĘŚCI FERODO

 

Klocki hamulcowe FDB1931

 

 

Tarcze hamulcowe Felgi 15- i 16-calowe Felgi 17-calowe
Numer części DDF1226 DDF1227
Średnica (mm) 265.0 280.0
Grubość (mm) 11.0 11.0
Min. grubość (mm) 9.0 9.0

Uwaga:
Oprócz modelu Ford C-Max, ten rodzaj zacisku ATE jest również montowany w niektórych wersjach samochodów:

  • Ford Focus II/Tourneo Connect/Transit Connect
  • Mazda 3/5
  • Volvo C30/S40/V50

 

 

Pozostałe poradniki montażowe
{{lede.date | date:'dd-MMM-yyyy'}}{{lede.tags.length > 0 && lede.date ? ' | ' : ''}}{{lede.tags.join(', ')}}
ładowanie...