Skip Navigation

Wybierz język

TAK, TWÓJ HYBRYDOWY LUB ELEKTRYCZNY SAMOCHÓD POTRZEBUJE SPECJALNEGO PŁYNU HAMULCOWEGO

 Płyn hamulcowy to jeden z niedocenianych bohaterów każdego samochodu osobowego

W rzeczywistości jest to prawdopodobnie najważniejszy płyn w Twoim samochodzie.

Ponieważ większość nowoczesnych układów hamulcowych opiera się na hydraulice, płyn hamulcowy jest kluczowym połączeniem między pedałem hamulca a zaciskami, które dociskają klocki hamulcowe do każdej z czterech tarcz hamulcowych. Bez prawidłowego poziomu płynu, z niewłaściwym rodzajem płynu lub z przeterminowanym płynem hamulcowym, ta krytyczna funkcja bezpieczeństwa może zostać poważnie osłabiona.

Tak jak istnieje wiele różnych typów i roczników pojazdów, tak istnieją różne rodzaje płynu hamulcowego. Identyfikuje się je poprzez dość proste nazewnictwo związane z określonymi właściwościami każdego płynu – najważniejsza z nich to minimalna temperatura wrzenia płynu „suchego” i „mokrego”. „Suchy“ dotyczy nowego płynu, z kolei „mokry“ to punkt wrzenia płynu, który zawiera 3,7% wody.

Ta druga wartość jest ważna, ponieważ większość płynów hamulcowych jest jak wielka gąbka – pochłaniają wilgoć z otoczenia. To źle wpływa na działanie układu hamulcowego, co wyjaśnimy później.

Powszechnie dostępne rodzaje płynów hamulcowych to:

  • DOT 3: 205°C (suchy punkt wrzenia) i 140°C (mokry punkt wrzenia)
  • DOT 4: 230°C (suchy punkt wrzenia) i 155°C (mokry punkt wrzenia)
  • DOT 5.1: 270°C (suchy punkt wrzenia) i 180°C (mokry punkt wrzenia)

Podczas dodawania lub wymiany płynu hamulcowego należy zawsze przestrzegać zaleceń producenta pojazdu dotyczących rodzaju płynu. Użycie niewłaściwego typu może wpłynąć na działanie układu hamulcowego, a w niektórych przypadkach spowodować uszkodzenie elementów układu.

 NAJLEPSZY PŁYN HAMULCOWY DO POJAZDÓW HYBRYDOWYCH I ELEKTRYCZNYCH

Pojazdy hybrydowe (HEV) i elektryczne (BEV) to zmiana nie tylko w preferencjach konsumentów, ale także w projektowaniu i działaniu wielu układów, w tym układu hamulcowego. Właściwości tych nowych pojazdów, w tym zastosowanie technologii hamowania odzyskowego, nakładają szereg dodatkowych wymagań na płyn hamulcowy. Dlatego marka FERODO wprowadziła specjalnie do tych pojazdów płyn hamulcowy DOT 5.1 EHV.

W przeciwieństwie do pojazdów z silnikami spalinowymi (ICE), pojazdy HEV i EV mogą regenerować swoje akumulatory, wykorzystując opór swoich silników elektrycznych podczas hamowania pojazdu. Pojazdy spalinowe mają również wbudowany opór – w postaci silnika i skrzyni biegów – który pomaga hamować, gdy pedał gazu nie jest wciśnięty. Różnica w tym drugim przypadku polega na tym, że energia nie jest odzyskiwana i dostarczana do akumulatora.

W taki sposób hamowanie odzyskowe wpływa na ogólne działanie układu hamulcowego: gdy akumulator HEV lub EV jest w pełni naładowany, energia odzysku jest automatycznie wyłączana, co oznacza, że ​​cała moc hamowania pojazdu jest przekazywana do konwencjonalnego hydraulicznego układu hamulcowego. Poandto ciężkie akumulatory stosowane w tych pojazdach dodatkowo obciążają konwencjonalny układ hamulcowy, co często skutkuje wyższymi temperaturami pracy.

Wysokie temperatury hamowania mogą również stanowić problem, gdy system regeneracji jest aktywny. Na przykład przerywane hamowanie rekuperacyjne może zapobiec stopniowemu osiąganiu przez klocki i tarcze hamulcowe pojazdu ich normalnego zakresu temperatur roboczych. W niektórych przypadkach może to prowadzić do dłuższej niż zwykle drogi hamowania.A to ważna sprawa, ponieważ każdy dodatkowy metr może oznaczać poważny wypadek, a nie drobną stłuczkę.

Płyny hamulcowe DOT 5.1, w tym FERODO DOT 5.1 EHV, rozwiązują każdy z tych scenariuszy, oferując wyższe temperatury wrzenia na sucho i na mokro – 274°C (suchy punkt wrzenia) i 184°C (mokry punkt wrzenia).

 DŁUŻEJ NIE ZAWSZE ZNACZY LEPIEJ

Innym skutkiem ubocznym hamowania odzyskowego jest mniejsze zużycia konwencjonalnego układu hamulcowego pojazdu, w tym klocków, tarcz i płynu. (Zużycie hamulców różni się między innymi w zależności od typu/masy pojazdu, terenu i stylu jazdy) Niestety może to oznaczać, że mechanik nie wykryje i nie naprawi na czas innych usterek w układzie hamulcowym, zanim spowodują one problemy na drodze.

Na przykład korozja staje się coraz większym problemem w miarę starzenia się płynu hamulcowego. Inny problem może powstać, gdy różne prądy elektryczne w pojeździe zbliżają się do hydrauliki hamulca. Nawet zamknięty układ hamulcowy może pochłaniać prąd elektryczny, który może uszkodzić różne elementy układu. Z tych i innych powodów płyn hamulcowy FERODO DOT 5.1 EHV jest mniej przewodzący niż inne rodzaje płynów i zapewnia dodatkową smarowność, aby chronić inne elementy układu.

Na płyny hamulcowe wpływają również niskie temperatury. Niektóre płyny wraz ze spadkiem temperatury stopniowo tracą lepkość – stając się gęstsze i zmniejszając swoje właściwości płynne. Ponieważ konwencjonalny układ hamulcowy jest oparty na hydraulice, ważne jest, aby płyny pozostawały płynne i swobodnie przepływały w każdych warunkach. FERODO DOT 5.1 EHV zachowuje doskonałą lepkość nawet w temperaturze -40°C.

file

 CZYNNIK WODNY

Przyjrzeliśmy się już efektowi "gąbki” wszystkich płynów hamulcowych. Chociaż zapobieganie wchłanianiu wody przez te płyny jest praktycznie niemożliwe, szybkość wchłaniania i reakcja płynu na wodę jest różna. Płyn FERODO DOT 5.1 EHV posiada skład chemiczny, który spowalnia spadek temperatury wrzenia płynu.

Dlaczego temperatura wrzenia jest tak ważna? Płyn hamulcowy nie może być sprężony. Kiedy naciśniesz pedał hamulca, cała objętość płynu wywiera nacisk na zaciski, klocki i tarcze, zapewniając solidne, precyzyjne hamowanie. Wraz ze wzrostem zawartości wody spada temperatura wrzenia płynu, co zwiększa prawdopodobieństwo powstania w mieszaninie pęcherzyków pary lub gazu. W takim przypadku woda jest przekształcana w ściśliwą parę, co skutkuje zmniejszonym ciśnieniem hydraulicznym w układzie, zmniejszoną siłą hamowania, a w wielu przypadkach "gąbczastym” pedałem hamulca.

file

 W SKRÓCIE

Pamiętaj, że oznaczenie DOT płynu hamulcowego stosowanego w Twoim pojeździe jest narzucone przez producenta pojazdu. Niektóre rodzaje płynów nie są zamienne. Zanim dodasz nawet niewielką ilość płynu do układu hamulcowego, upewnij się, który płyn jest odpowiedni dla Twojego pojazdu.

Nigdy nie używaj płynu hamulcwego z pojemnika, który nie został prawidłowo zamknięty. Płyn może być silnie zanieczyszczony wodą.

Jeśli prowadzisz pojazd HEV lub EV, lepiej użyć płynu DOT 5.1, takiego jak FERODO DOT 5.1 EHV, który został opracowany specjalnie z myślą o wyjątkowych wymaganiach pojazdów z technologią hamowania odzyskowego i inne właściwości, które mogą wpływać na układ hamulcowy.

Ostatnia ważna uwaga dotycząca nowego płynu hamulcowego FERODO DOT 5.1 EHV: płyn ten jest rozpuszczalny w wodzie, biodegradowalny i ma niską toksyczność dla środowiska. W końcu Ziemia, podobnie jak płyn hamulcowy w Twoim samochodzie, jest gigantyczną gąbką i musimy uważać na to, co pochłania!

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej o płynie hamulcowym FERODO DOT 5.1 EHV – to kolejny przykład, dlaczego warto "wybierać suteczność” produktów FERODO.

 

Treści zawarte w tym artykule służą wyłącznie celom informacyjnym i nie powinny być wykorzystywane zamiast profesjonalnej porady wykwalifikowanego mechanika. Zachęcamy do skonsultowania się z mechanikiem, jeśli masz konkretne pytania lub wątpliwości dotyczące któregokolwiek z omówionych tutaj tematów. Nie ponosimy odpowiedzialności za jakiekolwiek straty lub szkody spowodowane poleganiem na powyższych treściach.

POZOSTAŁE ARTYKUŁY
ładowanie...